Sigrid Bousset heeft met 'Wat ik haar niet vertelde' een onthullende en intieme biografie geschreven over het leven van Ivo Michiels, een prominent figuur in de Vlaamse literatuur-, film- en kunstwereld. Bousset, die Michiels al vanaf haar twaalfde kende, duikt diep in het complexe en soms contradictorische leven van deze vernieuwer, waarbij ze de verborgen lasten, onuitgesproken geheimen en de impact van de Tweede Wereldoorlog op zijn psyche blootlegt. Het boek is zowel een persoonlijke zoektocht als een literaire reconstructie, waarin Bousset probeert de man achter de schrijver te begrijpen.
Het boek begint met een introductie tot de persoonlijke band tussen Bousset en Michiels. Ze beschrijft hoe ze als jong meisje gefascineerd raakte door zijn persoonlijkheid en werk. Deze persoonlijke connectie vormt de basis voor haar onderzoek, dat zich richt op de vele vragen die Michiels' leven oproepen.
Een belangrijk thema in het boek is de impact van de Tweede Wereldoorlog op Michiels. Bousset onderzoekt de rol die hij mogelijk heeft gespeeld tijdens de oorlog, een periode waarover Michiels zelf altijd vaag bleef. Ze reconstrueert zijn oorlogsjaren en probeert te achterhalen of hij meer wist of deed dan hij ooit heeft toegegeven. Deze zoektocht naar de waarheid brengt haar bij archieven, getuigenissen en analyses van zijn literaire werk, op zoek naar verborgen aanwijzingen.
Een ander cruciaal aspect van Michiels' leven dat Bousset onderzoekt, is de identiteit van zijn zoon, verwekt in 1944 in Duitsland. Dit kind, een product van de oorlog, symboliseert de complexiteit en de morele ambiguïteit van die tijd. Bousset probeert de achtergrond van deze zoon te achterhalen en te begrijpen welke invloed zijn bestaan had op Michiels' leven en werk.
Daarnaast besteedt Bousset aandacht aan de vrouwen in Michiels' leven, met name de vrouw die haar leven aan hem wijdde. Ze onderzoekt de dynamiek van deze relaties en de rol die deze vrouwen speelden in de schaduw van de dominante schrijver. Bousset schetst een beeld van een literaire wereld waarin mannelijke auteurs centraal stonden en vrouwen vaak gemarginaliseerd werden.
Doorheen het boek analyseert Bousset Michiels' literaire werk, op zoek naar thema's en motieven die inzicht geven in zijn innerlijke wereld. Ze ontleedt zijn romans, essays en scenario's, en legt verbanden tussen zijn persoonlijke ervaringen en zijn artistieke creaties. Ze toont aan hoe Michiels' werk doordrenkt is van de thema's schuld, angst en de zoektocht naar identiteit.
Uiteindelijk komt Bousset tot de conclusie dat Michiels een man was vol geheimen, die veel heeft verhuld maar tegelijkertijd veel heeft onthuld in zijn werk. Ze slaagt erin om de complexiteit van zijn persoonlijkheid te vatten en de vele lagen van zijn leven bloot te leggen.
'Wat ik haar niet vertelde' is een meeslepende en diepgaande biografie die de lezer niet alleen een inkijk geeft in het leven van Ivo Michiels, maar ook een beeld schetst van een cruciale periode in de Vlaamse geschiedenis en de literaire wereld van die tijd. Sigrid Bousset heeft een bewonderenswaardige prestatie geleverd door zo diep in het leven van Michiels te duiken en de vele mysteries rond zijn persoon te ontrafelen.
De kracht van dit boek ligt in de combinatie van persoonlijke betrokkenheid en objectieve analyse. Bousset schrijft met een diep respect voor Michiels, maar schuwt de moeilijke vragen niet. Ze is eerlijk over de onzekerheden en de onbeantwoorde vragen, waardoor het boek een authentiek en geloofwaardig karakter krijgt.
De schrijfstijl van Bousset is helder en toegankelijk, waardoor het boek ook voor lezers die niet vertrouwd zijn met het werk van Michiels goed te volgen is. Ze weet de complexe thema's op een begrijpelijke manier uit te leggen en de lezer mee te nemen in haar zoektocht naar een waarheid, misschien niet dé waarheid.
'Wat ik haar niet vertelde' is ontzettend veel meer dan enkel een biografie; het is een indringend portret van een man, een tijdperk en een literaire wereld. Het is een boek dat de lezer aan het denken zet over de complexiteit van het menselijk bestaan, de impact van de geschiedenis en de rol van geheimen in ons leven. Lot en toeval bedisselen soms dingen waarop een mens geen vat heeft. Het boek leest bijna als een roman, dankzij de spannende zoektocht en de onthullingen die gaandeweg aan het licht komen.
Recensie: Jens.Moerveer@dissonant.be
Paperback I Nederlands I 480 bladzijden I De Bezige Bij I €29,99
Sigrid Bousset: 'Sinds dertig jaar ben ik actief in de wereld van theater en literatuur. Als dramaturg, curator en cultureel manager ontwikkelde ik samenwerkingen met vele schrijvers, theatermakers en culturele instituten. Ik stond mee aan de wieg van het internationaal literatuurhuis Passa Porta (2004), Het huis van Herman Teirlinck (2017) en de Anne Teresa De Keersmaeker Foundation (2021). Sinds tien jaar werk ik vrij en onafhankelijk en ben ik zelf beginnen schrijven.'
Amandine en haar tweelingbroer Ambrose groeien eind negentiende eeuw op in een Antwerpse bankiersfamilie die hen met harde hand in een keurslijf van gehoorzaamheid en conventies drijft. Amandine wordt uitgehuwelijkt aan een bankier die een fortuin hoopt te vergaren in de rubberindustrie, terwijl Ambrose met de dramatiek van een bohemien alleen maar bezig is met zelfdestructie. Samen zoeken ze ontsnapping en vrijheid in mysterieuze séances. Midden in de waanzin van de Eerste Wereldoorlog vertelt Amandine het verhaal van haar verzet.
Verschijningsdatum: 18 november
RECENSIE VOLGT
Alicja Gescinska neemt de lezer mee op een woelige en filosofische reis door de vorige eeuw. In tien biografische portretten laat ze zien wat de mensheid kan leren van even moedige als intelligente vrouwen: Rosa Luxemburg, Anna Achmatova, Edith Stein, Hannah Arendt, Martha Gellhorn, Simone Weil, Jeanne Hersch, Etty Hillesum, Barbara Skarga en tot slot ook Judith Shklar. Met woord en daad bevochten zij de verdrukking, de verontmenselijking, de vernietigingsdrang uit hun tijd. Ze waren bakens van licht in de donkerste uren van de mensheid.
RECENSIE VOLGT
Vaders sterven. Dat doen ze nu eenmaal. Mirjam van Hengel, die tot nu toe biografische boeken schreef over literaire personen, en een leven lang gewend was zich te verplaatsen in anderen, ervoer plots aan den lijve hoe het in rouw alleen om het absoluut persoonlijke gaat. En ze vroeg zich af: hoe zou ik schrijven over mijn vader? Over deze vader: Bachspecialist, kernfysicus, wetenschapsfilosoof en de eerste politiek dienstweigeraar, maar vooral degene die altijd achter haar stond, haar de namen van planten en vogels leerde, haar leerde kijken.
RECENSIE VOLGT
Golden Earring, opgericht in 1961 in Den Haag, was een van ’s werelds oudste rockbands met internationale hits als ‘Radar Love’, ‘Twilight Zone’ en ‘When the Lady Smiles’. De laatste bezetting was non-stop actief tussen 1970 en 2021. Bart Chabots liefde voor Golden Earring is begonnen in zijn eigen vertrouwde stad, Den Haag. ‘Als ik in gedachten terugga naar de Earring, moet ik vaak denken aan hoe ik als kind naar school liep langs een blinde muur in de Haagse Theresiastraat waarop met forse krijtletters the golden earrings stond gekalkt.’
RECENSIE VOLGT
Joël Dicker, de Zwitserse meesterverteller, staat bekend om zijn meeslepende thrillers die je tot de laatste bladzijde in hun greep houden. Met 'Het rampzalige bezoek aan de dierentuin' begeeft hij zich op nieuw terrein: een verhaal voor alle leeftijden, maar met de vertrouwde Dicker-ingrediënten van mysterie, spanning en onverwachte wendingen. Het boek opent met een veelbelovende zin: ‘In het stadje waar ik opgroeide, stond de herinnering aan de gebeurtenissen in de plaatselijke dierentuin op een vrijdag in december, een paar dagen voor Kerstmis, in het geheugen van de inwoners gegrift. En al die tijd wist niemand wat er echt gebeurd was.’ Deze woorden zetten direct de toon voor een verhaal dat je niet snel loslaat.
Het verhaal draait om een schoolreisje naar de dierentuin dat op een catastrofe uitloopt. Wat er precies is gebeurd, blijft in eerste instantie onduidelijk, maar de impact op de betrokkenen is enorm. Joséphine, een van de leerlingen die deelnam aan het uitstapje, lijkt een centrale rol te spelen in de gebeurtenissen. Haar ouders zijn vastbesloten om de waarheid te achterhalen en jaren later publiceert Joséphine zelf een boek over de ramp en de aanloop ernaartoe.
Dicker weet de spanning langzaam op te bouwen. Hij laat de lezer kennismaken met Joséphine en haar klasgenoten, die vanaf het begin vermoeden dat er meer aan de hand is dan een simpel ongeluk. Hun onderzoek leidt hen langs verschillende sporen en onthult steeds meer geheimen. De auteur speelt met perspectieven en laat verschillende personages aan het woord, waardoor je als lezer steeds meer betrokken raakt bij het verhaal.
Wat 'Het rampzalige bezoek aan de dierentuin' bijzonder maakt, is de manier waarop Dicker verschillende thema's aansnijdt. Naast het mysterie rondom de dierentuinramp, gaat het verhaal ook over vriendschap, loyaliteit, de zoektocht naar de waarheid en de kracht van verhalen. De jonge personages worden geconfronteerd met moeilijke situaties en leren belangrijke lessen over het leven.
Dicker staat bekend om zijn complexe plotwendingen en ook in dit boek weet hij de lezer aangenaam te verrassen. Niets is wat het lijkt en de waarheid is vaak ingewikkelder dan gedacht. De auteur weet de spanning tot het einde toe vast te houden en onthult de gebeurtenissen in de dierentuin stap voor stap. De ontknoping is verrassend en zet aan tot nadenken.
Hoewel 'Het rampzalige bezoek aan de dierentuin' is geschreven voor een breed publiek, is het zeker geen kinderachtig verhaal. Dicker schuwt de complexiteit niet en weet een verhaal te creëren dat zowel jong én oud zal boeien. De thema's zijn relevant en de personages zijn levensecht. De auteur weet de lezer mee te nemen in een wereld vol mysterie en spanning, maar ook vol emotie en menselijkheid. Het boek is vlot geschreven en leest als een trein. Dicker heeft een prettige schrijfstijl die je direct in het verhaal zuigt. De dialogen zijn realistisch en de beschrijvingen zijn levendig. Je ziet de personages en de omgeving als het ware voor je. De auteur weet de sfeer goed te treffen en de spanning voelbaar te maken.
'Het rampzalige bezoek aan de dierentuin' is een echte pageturner die je niet snel zult vergeten. Dicker bewijst met dit boek dat hij niet alleen een meester is in het schrijven van thrillers voor volwassenen, maar ook in het vertellen van verhalen voor een jonger publiek. Een absolute aanrader voor iedereen die van spanning, mysterie en een goed verhaal houdt. Het is een boek dat je met plezier zult lezen en dat je zeker aan anderen zult aanbevelen. Dicker heeft wederom een meesterwerk afgeleverd.
Recensie: Elif.Aydin@dissonant.be
Paperback I Nederlands I 224 bladzijden I De Bezige Bij I €22,99
Joël Dicker is een Zwitserse auteur van romans, vooral gekend om zijn boekenserie rond de jonge auteur Marcus Goldman, met titels als ‘De waarheid over de zaak Harry Quebert’ en ‘Het boek van de Baltimores’ . In oktober 2022 verscheen ‘De zaak Alaska Sanders’, het derde deel in de reeks.
Heleen Debruynes roman 'Aline' schetst een herkenbaar maar ook overladen portret van een vrouw die worstelt met de complexiteit van het moderne leven. Het boek, dat zich afspeelt in een pittoreske maar verloederde straat in een kleine stad aan zee, werpt een blik op de uitdagingen van een jong gezin dat probeert te balanceren tussen ambities, verantwoordelijkheden en relaties.
Aline, de hoofdpersoon, is een vrouw die worstelt met de dagelijkse sleur van het leven. Ze is moeder van een jong kind dat constante aandacht vraagt, partner in een relatie waarin de zorg onevenwichtig verdeeld is, en eigenaar van een huis dat gerenoveerd moet worden. Bovenop deze persoonlijke uitdagingen komen nog de problemen van de buitenwereld: de buren die hun relationele problemen openlijk uiten en een polyamoureuze driehoeksverhouding die de dynamiek van de straat verder compliceert.
Debruyne slaagt erin om een realistische en herkenbare sfeer te creëren. De beschrijvingen van de straat en de personages zijn treffend en de dialogen zijn authentiek. De lezer voelt de frustratie en de machteloosheid van Aline, haar zoektocht naar houvast in het feminisme en de psychologie. Het is echter juist de hoeveelheid aan thema’s en verhaallijnen die de roman soms parten speelt.
'Aline' wil veel vertellen, misschien wel te veel. De opeenstapeling van problemen en conflicten kan overweldigend aanvoelen, waardoor het moeilijk wordt om je volledig in te leven in het verhaal. De polyamoureuze driehoeksverhouding, hoewel interessant op zichzelf, voelt soms geforceerd aan en draagt niet altijd bij aan de ontwikkeling van het hoofdpersonage. Het is alsof Debruyne een vinger aan de pols van de tijd wil houden en alle actuele thema’s wil aansnijden, maar daardoor de focus verliest.
De thematiek van de ongelijke verdeling van zorgtaken binnen een relatie is raak en relevant. Veel lezers zullen zich herkennen in de frustraties van Aline over het feit dat zij meer verantwoordelijkheid draagt voor de opvoeding van haar kind en het huishouden dan haar partner. Ook de beschrijving van de financiële druk en de angst om de hypotheek niet te kunnen betalen is levensecht. In die zin is 'Aline' een spiegel van de moderne maatschappij, waarin veel mensen worstelen met dezelfde problemen.
Wat verder opvalt, is de rol van het feminisme in het verhaal. Aline zoekt haar toevlucht in feministische theorieën om haar eigen situatie te begrijpen en te veranderen. Hoewel dit een interessant aspect is van het verhaal, blijft het soms aan de oppervlakte. Het feminisme wordt vooral gebruikt als een middel voor Aline om haar boosheid te uiten, maar er wordt weinig diepgang gegeven aan de verschillende stromingen en nuances binnen het feminisme.
De schrijfstijl van Debruyne is vlot en toegankelijk. Ze weet de lezer te boeien met haar levendige beschrijvingen en rake observaties. Toch mist de roman soms een zekere literaire diepgang. De personages blijven wat vlak en de plot is voorspelbaar. Ondanks de vele conflicten en problemen, ontbreekt het aan echte spanning en verrassing.
De vraag die de roman opwerpt, is of Aline in staat is om naar haar eigen tekortkomingen te kijken en te leren van haar fouten. Dit is een interessante vraag, maar het antwoord blijft enigszins vaag. Aline maakt weliswaar een ontwikkeling door, maar haar transformatie is niet overtuigend genoeg. Ze blijft vooral een slachtoffer van haar omstandigheden, in plaats van een actieve participant in haar eigen leven.
Al met al is 'Aline' een leesbaar en herkenbaar boek dat belangrijke thema’s aansnijdt. Echter, de overdaad aan thema’s en verhaallijnen, het gebrek aan literaire diepgang en de voorspelbaarheid van de plot zorgen ervoor dat de roman niet volledig overtuigt. Het is een boek dat tot nadenken stemt, maar tegelijkertijd ook een beetje teleurstelt. Het potentieel was er, maar het is niet helemaal benut.
Recensie: Jos.Vermeeren@dissonant.be
Paperback I Nederlands I 232 bladzijden I De Bezige Bij I €22,99
Heleen Debruyne (1988) is een Belgische auteur, columniste, feministe en radiopresentatrice bij radiozender Klara. Ze heeft een column in Humo en schrijft ook stukken voor onder andere De Morgen, de Buren en De Standaard. Ze denkt na over feminisme en over thema's in die sfeer. Ze schrijft er boeken over en maakt podcasts.